İlimiz dershane sektöründe faaliyet gösteren işletmeciler, dershanelerin kapatılması konusu hakkında görüşlerini bildirdiler.
ETO 27. Meslek Komitesi’nde faaliyet gösteren üyeler gündemde olan dershanelerin kapatılması konusundaki görüşlerini ortaya koymak ve çıkan sonucu kamuoyu ile paylaşmak için bir toplantı gerçekleştirdiler.
Toplantı sonrası yapılan açıklamada:
“27. Meslek Komitesi’nin almış olduğu karar gereğince aşağıdaki söz konusu açıklamanın gereği hasıl olmuştur: Eğitim sistemindeki sorunların çözümünde “dershanelerin devamını engelleme” temelli yaklaşımlardan sonuç alınamayacaktır. Dershaneler, eğitim sisteminin bir parçası olarak çalışmalarını sürdürmelidir. Aksi uygulamaların ülkemizin eğitim sitemine yarar getirmeyeceği gibi eğitimde telafisi mümkün olmayan olumsuzluklar yaşanacaktır.Bundan en büyük zararı geleceğimiz olarak gördüğümüz çocuklarımız görecektir. Dünya üzerinde dershaneciliğin yasaklandığı hiçbir ülke yoktur. Sınavlara hazırlık ve okullara destek hizmeti veren dershanelere, gösterdikleri yüksek performans ve sundukları eğitim öğretim hizmeti nedeniyle veli ve öğrencilerimizin yüksek teveccüh gösterdiği yapılan araştırma ve anketlerle de saptanmış bir gerçektir. Eğitim sisteminin noksanlarından kaynaklanan problemlerin çözümünde yeni alternatifler geliştirmeden dershanelerin yasaklanması öğrenci velilerinin elindeki tek alternatifi almak doğru değildir.Aksine dershanelerde yaşanan olumlu öğrenme sinerjisini eğitimin tümüne yaymak hedeflenmelidir. Dershaneler,öğrenciden kaynaklanmayan, sistemden kaynaklanan eğitim öğretim eksikliklerini tamamlayan tek alternatiftir. Bir kısım dershaneler büyük yatırımlarla hizmet vermeye çalışırlarken büyük fedakarlıklar altında büyük borç yükleri altına girmişlerdir. Dershanelerin kapatılması halinde bu borç döngüsü tüm sektörleri olumsuz etkileyecek ve ülke ekonomisine olumsuz bir yansıma getirecektir. Dershaneler kapatıldığı takdirde sermaye değerleri kim tarafından nasıl karşılanacaktır? dershanelerce çekilen krediler nasıl ödenecektir. Başta çalışanların özlük hakları olmak üzere vergi ,SGK,kira ve yatırım giderleri nasıl ifa edilecektir.
Bununla birlikte bazı dershaneler,az sermayeyle kurulmuş, yoğun emekle çalışan, kârlılığı oldukça düşük küçük işletmelerdir. Bu kurumların özel okul gibi çok daha büyük sermaye isteyen yatırımları yapması zor, hatta mümkün değildir. Zaten süreç içinde büyük ve yeterli sermaye birikimine ulaşan firmalar özel okul açmaktadırlar.Bunun örnekleri ilimizde fazlasıyla mümkündür.Eğitimde bölgesel ve iller arası eşitliğin sağlanamadığı ülkemizde eğitim kalitesini artırmak amaçlı olarak devreye giren dershanelerin yokluğunda bu uçurum daha da büyüyecektir.
Eğitim maliyeti artacak, vergi kaybı çoğalacak
Ayrıca dershanelerin yokluğunda kaçak kurumlar veya bürolar yaygınlaşacak; maliyetler yükselecek, hizmet daha pahalı olacak; vergi vermeyen, denetimden uzak bu tür“eğitim ortaya çıkacaktır. Ailelerin ve çocuklarının bireysel özgürlüğü niteliğindeki ek destek eğitimini, kaçak faaliyet yapan yerlerden üstelik daha pahalıya almak zorunda bırakılmamalıdır. Dershanelerin “fırsat eşitliğini bozduğu iddiasıyla” sistem dışında tutulması, fırsat eşitsizliğini ortadan kaldırmaz,Üstelik fırsat eşitsizliği makasının daha da açılmasına neden olur” denildi.
Dershanelerin kapatılmasıyla 100 binlerce kişi mağdur olacaktır
Yine dershanelerin kapatılmasına ilişkin açıklamada, “Dershanelerin kapatılmasının eğitimcilere danışıldığı ve bu şekilde karar alındığı söylenilmektedir.Ancak tarafımızca yapılan araştırmalar neticesinde ilimizdeki hiçbir dershane işletmesinin dershanelerin kapatılması yönünde onay vermediği ortaya çıkmıştır.
Ülkemiz dershane sektörünün başarıları diğer ülkelere örnek teşkil etmektedir.
Gelişmiş ülkelerden başta Amerika ve Japonya’da olmak üzere dünyanın 154 ülkesinde dershaneler faaliyetlerini yürütmektedir. Kardeş Türkî Cumhuriyetler ülkemizdeki dershanecilik sitemini birebir kopyalayıp, kendi ülkelerinde büyük bir başarı ile yürütmektedirler.
Sektörün İlimiz ve Ülkemiz Ekonomisine Etkileri
Eskişehir’deki dershanelerde çalışan ve yaklaşık 4 bin öğretmen ve personel istihdamı yaratmaktadır. Türkiye genelinde ise yüz binlerce sektör çalışanın mağduriyeti söz konusu olacaktır.
Sonuç
Açıklamaya çalıştığımız hususların çözümüne yönelik olarak TOBB ve Milli Eğitim Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunulmasına karar verildi” şeklinde ifadeler yer aldı.